مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران

حوزه هنری مازندران؛ پرورش نسل جدیدی از هنرمندان و رویکردی نوین به ادبیات پایداری

حوزه هنری مازندران؛ پرورش نسل جدیدی از هنرمندان و رویکردی نوین به ادبیات پایداری
فاطمه قنبری با تأکید بر اهمیت ادبیات پایداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: با توجه به اینکه هنوز ارزیابی دقیقی از اثربخشی آثار تولیدی در سطح استانی صورت نگرفته، نمی‌توان نظر قطعی در این خصوص داد؛ اما به‌طورکلی، فعالیت‌های این واحد در سطح کشور بسیار چشمگیر و مؤثر بوده است.
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر :  ۳۵۱۳۶۳

 واحد ادبیات پایداری حوزه هنری، یکی از بخش‌های مهم این نهاد فرهنگی است که باهدف حفظ، اشاعه و توسعه ادبیات پایداری در کشور فعالیت می‌کند. ادبیات پایداری، به مجموعه‌ای از آثار ادبی گفته می‌شود که رویدادهای مهم تاریخی، ازجمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد و ارزش‌های والای انسانی، مقاومت و ایثار را ترویج می‌کند.
 
فاطمه قنبری، مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران، در گفتگو با خبرنگار ما به نقش مهم این واحد در تولید آثار ادبی متعهد و ارزشی اشاره کرد.
وی با تأکید بر اهمیت ادبیات پایداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: با توجه به اینکه هنوز ارزیابی دقیقی از اثربخشی آثار تولیدی در سطح استانی صورت نگرفته، نمی‌توان نظر قطعی در این خصوص داد؛ اما به‌طورکلی، فعالیت‌های این واحد در سطح کشور بسیار چشمگیر و مؤثر بوده است.
قنبری افزود: آمار کتاب‌های به چاپ رسیده توسط نشرهای مرتبط با حوزه دفاع مقدس نشان می‌دهد که مخاطبان استقبال بسیار خوبی از محتوای تولیدی ما داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که آثار ادبی تولیدشده در حوزه هنری مازندران توانسته‌اند به‌خوبی به نیازهای مخاطبان پاسخ دهند.
مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران، از تحول چشمگیر در تولید آثار ادبیات پایداری در استان خبر داد. وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، تولیدات این حوزه از حالت ثبت ساده خاطرات به سمت تولید آثار فنی و کارشناسی پیش رفته است، گفت: برای پاسخگویی به شبهات و رفع ابهامات پیرامون وقایع دفاع مقدس، آثاری همچون نبردنویسی‌ها، یگان‌نویسی‌ها، اطلس‌های جامع و دانشنامه‌های تخصصی تولیدشده است.
قنبری با تأکید بر اهمیت همکاری با سایر نهادهای فرهنگی، افزود: همکاری نزدیک با سایر نهادهای فرهنگی در ارتقای کیفیت آثار تولیدی بسیار مؤثر بوده است. این همکاری‌ها باعث ایجاد یک رویکرد ترغیبی و رقابتی شده و از تولید آثار موازی جلوگیری کرده است. همچنین، ظرفیت‌های متنوع دستگاه‌های مختلف باعث پوشش خلأهای موجود شده و درنهایت به تولید آثاری فاخر و درخور منجر خواهد شد.
وی به چالش‌های موجود در توزیع و معرفی آثار ادبیات پایداری در استان اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت حمایت از ناشران بومی، گفت: اگرچه آثار ادبیات پایداری در حوزه هنری مازندران باکیفیت بالایی تولید می‌شوند، اما نبود یک بستر مناسب برای توزیع و معرفی این آثار، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی ما است.
قنبری افزود: آثار ادبی که در فضای بومی تولید می‌شوند، معمولاً فرصت کمتری برای معرفی به مخاطب عام پیدا می‌کنند. در بسیاری از موارد، این آثار حتی به چاپ دوم نیز نمی‌رسند و در گوشه‌ای خاک می‌خورند.
وی با اشاره به اهمیت انتخاب یک پایلوت فروش مناسب، گفت: برای معرفی هر اثر ادبی، انتخاب یک پایلوت فروش مناسب بسیار مهم است. متأسفانه در حال حاضر، فضایی امن و خارج از تعصب برای معرفی آثار ادبیات پایداری وجود ندارد و اکثر آثار به بهایی ناچیز یا حتی رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند.
قنبری، به تحول چشمگیر در رویکرد تولید آثار ادبیات پایداری در استان اشاره کرد و با اشاره به دو اثر اخیر این واحد، یعنی "مستند هادی" و "قصه آقا"، گفت: این دو اثر نشان از یک تغییر رویکرد اساسی در حوزه هنری مازندران دارند. در این آثار، تلاش شده است تا با رویکردی تخصصی و علمی، به زندگی شخصیت‌های شاخص انقلاب و دفاع مقدس پرداخته شود.
قنبری افزود: در اثر اول، یعنی "مستند هادی"، به تأثیر ترکیب هنر و تعهد در دوران انقلاب پرداخته‌شده است. در این اثر، نقش یک هنرمند انقلابی در آگاهی‌بخشی به جامعه به‌خوبی نشان داده‌شده است. در اثر دوم نیز، یعنی "قصه آقا"، به نقش روحانیون در شکل‌گیری و استمرار انقلاب پرداخته‌شده است.
وی بابیان اینکه این آثار، بارقه‌ای از امید را برای آینده تولیدات ادبیات پایداری در استان روشن کرده‌اند، گفت: با این رویکرد جدید، امیدواریم آثار تولیدی بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کرده و تأثیرگذاری بیشتری بر جامعه داشته باشند. تاکنون، آثار تولیدی کمتر موردتوجه مخاطب عام قرارگرفته‌اند، اما با تغییر در رویکرد و تولید آثار تخصصی‌تر و مخاطب محورتر، این وضعیت در حال بهبود است.
وی از برگزاری سه دوره کارگاه تخصصی در حوزه ادبیات پایداری خبر داد و بابیان اینکه این کارگاه‌ها باهدف ارتقای سطح کیفی آثار تولیدی و شناسایی ظرفیت‌های استان برگزارشده‌اند، گفت: با برگزاری این کارگاه‌ها، تلاش کرده‌ایم تا نویسندگان و پژوهشگران استان را با آخرین متدهای نگارش و پژوهش در حوزه ادبیات پایداری آشنا کنیم.
قنبری افزود: در اولین دوره این کارگاه‌ها، استاد مرتضی سرهنگی به آموزش مباحث تخصصی فن مصاحبه و تدوین پرداختند. در دوره دوم نیز، استاد میثم امیری به مبانی نوشتن و داستان‌پردازی پرداختند. در دوره سوم که به‌زودی برگزار خواهد شد، استاد مهدی صالحی به موضوع ویرایش و درست‌نویسی خواهند پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت شناسایی مخاطب در تولید آثار ادبی، گفت: با انجام بازدیدهای میدانی از شهرهای مختلف استان، به‌خوبی از ظرفیت‌های موجود و نیازهای مخاطبان آگاه شده‌ایم. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم آثار متناسب با نیاز و سلیقه مخاطبان تولید کنیم.
فاطمه قنبری، مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران در ادامه از رویکرد جدید این واحد برای تربیت نسل جدیدی از هنرمندان و ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطب جوان خبر داد.
وی بابیان اینکه این واحد با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و شناسایی استعدادهای جدید، به دنبال تقویت نیروهای فعال در حوزه ادبیات پایداری است، گفت: با این رویکرد، قصد داریم تا ضمن بازسازی پیکره نیروهای مرتبط با این حوزه، در بخش مخاطب‌شناسی نیز از حضور جوانان بهره ببریم.
قنبری با تأکید بر اهمیت همکاری با رسانه‌ها، به‌ویژه صداوسیما، افزود: برای معرفی بهتر آثار تولیدشده و جذب مخاطب جوان، نیاز به یک کار رسانه‌ای قوی و ریشه‌ای داریم. همکاری با صداوسیما و سایر واحدهای موازی می‌تواند به ما در این زمینه کمک شایانی کند. این همکاری باید دوطرفه باشد؛ به این معنا که هم از ظرفیت‌های سوژه یابی موجود در ادبیات پایداری برای تولید آثار باکیفیت در سایر واحدها استفاده کنیم و هم از ظرفیت سایر واحدها برای معرفی آثار تولیدشده در ادبیات پایداری بهره‌مند شویم.
 

ارسال نظر

پربازدید ها

صفحه خبر - عکس مطالب بیشتر

صفحه خبر - تماشاخانه مطالب بیشتر